Declaratia INTRASTAT

Declaratia INTRASTAT este o declaratie statistica ceruta de Uniunea Europeana. Sunt obligate sa depuna aceasta declaratie firmele care sunt inregistrate in scopuri de TVA, realizeaza schimburi de marfuri cu statele Uniunii Europene si depasesc un anumit prag valoric. Pragul valoric este stabilit pentru fiecare an in parte si consta de fapt in doua praguri valorice, unul pentru achizitii intra-comunitare si altul pentru livrari intra-comunitare.

Daca o firma realizeaza in cursul unui an achizitii intra-comunitare (numite si Introduceri, ICV sau Arrivals) peste pragul de 500.000 RON (valabil pentru anul 2013), atunci trebuie sa depuna declaratia “INTRASTAT Introducere” incepand cu luna in cursul careia a depasit acest prag valoric. De asemenea, si in anul urmator va trebui sa depuna aceasta declaratie, lunar. Obligativitatea depunerii declaratiei expira din anul urmator unui an in care nu a fost depasit pragul valoric.

Pentru fluxul de livrari intra-comunitare (numite si Expedieri, ICL sau Dispatches) trebuie depusa declaratia “INTRASTAT Expediere” se aplica aceleasi reguli, cu exceptia pragului care este de 900.000 RON (valabil pentru anul 2013).

O firma poate fi obligata sa depuna numai unul sau amandoua tipurile de declaratii, in functie de depasirea sau nu a pragurilor valorice. Chiar daca o firma nu mai realizeaza introduceri sau expedieri de marfuri dupa depasirea pragului valoric, este obligata sa depuna o “declaratie nula”. Nedepunerea in termen (15 ale lunii urmatoare) a declaratiilor INTRASTAT, declararea eronata sau alte contraventii prevazute de Legea nr. 422/2006, poate duce la amenzi cuprinste intre 7.500 lei si 15.000 lei (scump doamna, scump :P ).

Declaratia se poate depune numai ONLINE, prin doua metode, direct in aplicatia online de pe site-ul INTRASTAT sau prin email la adresa declaratie.intrastat[a rond]insse.ro.

Trebuie declarate urmatoarele date:
- codul marfii ce este introdusa sau expediata din/in UE (este un cod de 8 cifre, numit NC8 sau TARIC);
- tara de origine a marfii (doar la introduceri);
- tara din/in care este livrata marfa;
- valoarea marfii in RON;
- valoarea statistica a marfii in RON; (doar peste anumite praguri valorice);
- masa neta in KG;
- unitati suplimentare de masura (doar pentru anumite coduri);
- natura tranzactiei (nu cuprinde numai vanzare/cumparare, ci si alte motive ale schimbului de marfuri, spre exemplu in vederea prelucrarii);
- termeni de livrare (franco, CIP, etc)
- modul de transport (rutier, naval, etc)

In cadrul declaratiei, valoarea si masa marfurilor poate fi insumata daca au acelasi cod, tara de destinatie/origine, natura a tranzactiei, termeni de livrare si mod de transport.

Mai multe detalii gasiti la INTRASTAT si INSSE (Institutul National de Statistica).

Firma noastra ofera servicii de intocmire si depunere a declaratiilor INTRASTAT ca parte a serviciilor complete de contabilitate.

UPDATE 2013: Pragurile valabile pentru anul 2013, peste care este necesara depunerea declaratiei INTRASTAT, sunt de 900.000 RON pentru expedieri intracomunitare de bunuri si de 500.000 RON pentru introduceri de bunuri din spatiul intracomunitar.

Nu sunt permise comentariile.