Registre obligatorii

La infiintarea unei firme sau al unei PFA sunt cateva registre care trebuiesc cumparate in mod obligatoriu. Necumpararea acestora in termenele legale sau neprezentarea acestora catre organele de control pot fi sanctionate cu amenzi.

In cazul unei firme registrele obligatorii ce trebuiesc cumparate sunt:
- Registrul Unic de Control
- Registrul de Evidenta Fiscala (numai pentru platitorii de impozit pe profit)
- Registrul Jurnal (cod 14-1-1)
- Registrul Inventar (cod cod 14-1-2)

In cazul unui PFA registrele obligatorii ce trebuiesc cumparate sunt:
- Registrul Unic de Control
- Registrul Jurnal Incasari si Plati (cod 14-1-1/b)
- Registrul Inventar (cod cod 14-1-2/a)

Registrul Unic de Control (RUC) este un registru cu regim special, asta insemnand ca poate fi cumparat doar de la Administratia Financiara si are o serie si un numar unic. Este necesar cate un RUC pentru sediul social si pentru fiecare din punctele de lucru. Este folosit in cazul controalelor din partea institutiilor statului, si vor fi trecute in el de catre organele de control detalii precum: data controlului, inspectorii, obiectivul controlului. Este primul lucru pe care il cere orice inspector venit in control si trebuie achizitionat in maxim 30 de zile de la data infiintarii firmei sau a deschiderii punctului de lucru. Pentru achizitionare aveti nevoie de urmatoarele:
- cerere de cumparare RUC (descarca model de aici)
- imputernicire cumparare RUC (descarca model de aici)
- copie BI/CI
- copie CUI
- pretul registrului: 25 RON
Registrul RUC trebuie numerotat, snuruit si sigilat.

Registrul de Evidenta Fiscala (REF) este tot un registru cu regim special. Este unul dintre registrele contabile si in el sunt trecute detalii despre cum a fost calulat impozitul pe profit. Deducem din modul sau de folosire ca e necesara cumpararea acestuia inainte de incheierea unei perioade de calculare a impozitului pe profit, adica inainte de incheierea primului trimestru de activitate al unei firme. Nu este necesar acest registru pentru firmele care sunt platitoare de impozit pe venitul microintr Pentru achizitionarea sa de la Administratia Financiara aveti nevoie de urmatoarele:
- cerere de cumparare REF (descarca model de aici)
- imputernicire cumparare REF (descarca model de aici)
- copie BI/CI
- copie CUI
- pretul registrului: 75 RON (e mai scump, avand elemente de siguranta impotriva falsificarii)
Registrul REF trebuie numerotat, snuruit si sigilat.

Celelalte registre nu au regim special si pot fi cumparate de la librarii. Atentie insa la codurile lor, pentru ca, spre exemplu, registrele Inventar pentru firme si PFA sunt complet diferite, unul inventariind conturi iar celalalt mijloace fixe. Aceste registre costa intre 7 si 10 RON bucata si sunt, de obicei, deja snuruite. Mai trebuie numerotate si sigilate.

In cazul PFA, Registul Inventar si Registrul Jurnal Incasari si Plati, trebuiesc vizate de catre Administratia Financiara. Este necesara o cerere in acest sens (descarca model aici).

21 comentarii to “Registre obligatorii”

  1. TORKOS ADAM says:

    Am o nelamurire in legatura cu registrele pt. PFA. Mai sus in text specificati ca trebuiesc cumparate urmatoarele registre:- Registrul Jurnal Incasari si Plati (cod 14-1-1/b) si Registrul Inventar ( cod 14-1-2/a), dar cind se descarca modelul de cerere catre Administratia Financiara pt. vizare apar alte coduri. La RJIP-cod 14-1-1/a iar la RI-cod 14-1-2/a. Care sunt cele corecte?
    Alta prblema: eu complectez de doi ani aceste registre fara sa fi stiut ca trebe vizate de catre Administratia Financiara. Ce pot face acum? Sa cumpar noi si dupa ce au fost vizate sa copiez tot, sau pot sa ma duc si-mi vizeaza si ulterior.
    Va multumesc

  2. admin says:

    Codul corect pentru Registrul Jurnal Incasari si Plati la PFA este 14-1-1/b. Am modificat modelul de cerere de vizare a registrelor in conformitate.

    In legatura cu viza, in “NORME METODOLOGICE din 8 iulie 2004 privind organizarea şi conducerea evidenţei contabile în partidă simplă de către persoanele fizice” e specificat ca cele doua registre se inregistreaza la AFP la inceperea activitatii. Nu e specificat un termen limita, un numar de zile. Incercati sa le vizati acum.

    In caz de pierdere, ele trebuiesc “reconstituite” in 30 de zile.

  3. Mirabela says:

    Buna ziua,
    Mi-am facut o intreprindere individuala de vreo trei saptamani si cand m-am dus la Administratia Financiara sa duc copiile dupa documentele de infiintare mi-au spus ca daca optez pentru o cota de venit stabilita de stat si nu pentru impozit pe venit real estimat nu mai trebuie sa tin nici o evidenta contabila. Nu mi-a venit sa cred mai ales ca daca vine un control de la garda financiara si-mi cere documente nu am ce sa arat. Va rog dati-mi si dumneavoastra un sfat.
    Va multumesc.

  4. admin says:

    In Codul Fiscal, articolul 49 scrie exact ce v-au zis cei de la AFP.
    ———-
    Art. 49. – (1) Venitul net dintr-o activitate independentă, care este desemnată conform alin. (2) şi care este desfăşurată de către contribuabil, individual, fără salariaţi, se determină pe baza normelor de venit.
    (2) Direcţiile generale ale finanţelor publice teritoriale au următoarele obligaţii:
    – stabilirea nomenclatorului, conform Clasificării activităţilor din economia naţională – CAEN, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 656/1997, cu modificările ulterioare, pentru care venitul net se determină pe bază de norme de venit;
    – stabilirea nivelului normelor de venit;
    – publicarea acestora, anual, în cursul trimestrului IV al anului anterior celui în care urmează a se aplica.
    (3) Ministerul Finanţelor Publice elaborează criterii metodologice care conţin reguli pentru stabilirea acestor norme de venit de către direcţiile generale ale finanţelor publice teritoriale. La stabilirea impozitului se va aplica norma de venit de la locul desfăşurării activităţii.
    (4) În cazul în care un contribuabil desfăşoară o activitate independentă pe perioade mai mici decât anul calendaristic, norma de venit aferentă acelei activităţi se corectează astfel încât să reflecte perioada de an calendaristic în care a fost desfăşurată activitatea respectivă.
    (5) Dacă un contribuabil desfăşoară două sau mai multe activităţi desemnate, venitul net din aceste activităţi se stabileşte pe baza celei mai ridicate norme de venit pentru respectivele activităţi.
    (6) În cazul în care un contribuabil desfăşoară o activitate din cele prevăzute la alin. (1) şi o altă activitate care nu este prevăzută la alin. (1), atunci venitul net din activităţile independente desfăşurate de contribuabil se determină pe baza contabilităţii în partidă simplă, conform art. 48.
    (7) Dacă un contribuabil desfăşoară activitate de transport de persoane şi de bunuri în regim de taxi şi desfăşoară şi o altă activitate independentă, atunci venitul net din activităţile independente desfăşurate de contribuabil se determină pe baza datelor din contabilitatea în partidă simplă, conform art. 48. În acest caz, venitul net din aceste activităţi nu poate fi inferior venitului net stabilit pe baza normei de venit pentru activitatea de transport de persoane fizice şi de bunuri în regim de taxi.
    (8) Contribuabilii care desfăşoară activităţi pentru care venitul net se determină pe bază de norme de venit nu au obligaţia să organizeze şi să conducă contabilitate în partidă simplă pentru activitatea respectivă.
    ——-
    Cum probabil sunteti neplatitoare de TVA, aveti totusi obligatia de a tine evidenta livrarilor de bunuri si a prestarilor de serviciu, pentru a nu depasi cifra de afacari de 35000 de euro in timpul unui an, caz in care trebuie sa va inregistra in scopuri de TVA. Norme metodologice Codul Fiscal, art 152 alineat 6:
    ————
    Art. 152 al.6

    62. (1) Persoanele care aplică regimul special de scutire, conform art. 152 din Codul fiscal, au obligaţia să ţină evidenţa livrărilor de bunuri şi a prestărilor de servicii care ar fi taxabile dacă nu ar fi realizate de o mică întreprindere, cu ajutorul jurnalului pentru vânzări, precum şi evidenţa bunurilor şi a serviciilor taxabile achiziţionate, cu ajutorul jurnalului pentru cumpărări.
    ————

  5. Marius says:

    In legea 252 / 2003 scrie ca doar persoanele juridice trebuie sa aiba Registrul Unic de Control, pentru celelalte categorii de contribuabili fiind optional.

    Puteti va rog sa va referiti la legea sau completarea legii care obliga PFA sa achizitioneze Registrul Unic de Control, asa cum ati scris mai sus?

    • admin says:

      Intr-adevar, legea 252 prevede obligativitatea doar pentru persoanele juridice.

      Din pacate OUG 44/2008, nu precizeaza expres decat pentru II si IF ca nu au personalitate juridica. Exista si o decizie a ICCJ nr. 1072/31.03.2009 care introduce si mai multa confuzie apreciind ca “persoana fizica autorizata are un statut de entitate juridica”. Cum nu sunt jurist, nu as putea sa va dau un raspuns argumentat daca PFA este sau nu persoana juridica. Totusi, daca PFA-ul dumneavoastra este inregistrat la ONRC (exista si care se inregistreaza doar la ANAF) v-as sfatui sa il achizitionati. Costul de 25 de lei este mult mai putin decat amenda de 500 de lei.

  6. Marius says:

    Asa e. Am sa-l cumpar ca sa stau linistit.
    In legislatie sunt si asa destule lucruri de care se pot agata cei care fac controale.

    Va multumesc pentru raspuns.

  7. Marius says:

    M-am interesat la Administratia Financiara de care apartin si mi-a confirmat ca e obligatoriu ca PFA sa aiba:
    - registru jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b);
    - registru inventar (cod 14-1-2/a);
    - registru unic de control;
    - jurnal de vanzari si cumparari;

    Pentru sistem real trebuie toate 4.
    Pentru norma de venit trebuie numai ultimele 2.

  8. admin says:

    Jurnalul de vanzari si cumparari se tine de obicei in forma electronica, ca parte a evidentei contabile in partida simpla. De asta nu e listat in articol care vorbeste despre ce registre trebuiesc cumparate.

    Jurnalul evidentiaza TVA-ul din facturile emise sau primite, deci ar parea logic sa nu fie obligatoriu la PFA-urile neplatitoare de TVA. In realitate, el este obligatoriu si pentru neplatitorii de TVA, pentru a avea o evidenta a cifrei totale de afaceri si a se putea face inregistrarea in scopuri de TVA la depasirea sumei de 35000 EURO in timpul unui an.

  9. Ana says:

    Sint PFA, am cumparat de la o librarie un Registru inventar care are codul 14-1-1/a. Se poate sa fie trecut gresit codul, trebuie sa cumpar alt registru? Mentionez ca pe el scrie Registru inventar vertical.
    Multumesc

  10. admin says:

    Este mai putin important daca registrul este vertical sau orizontal, ci continutul acestuia. Registrul Inventar 14-1-2/a trebuie sa contina urmatoarele coloane: Nr. Crt., Denumirea bunului, Nr. de inventar, Data achizitionarii sau realizarii, Felul si numarul documentului, Valoarea de sau ramasa de recuperat, Data iesirii din gestiune, Valoarea impusa pe cheltuieli, Valoarea de iesire, Alte mentiuni.

    Registrul Inventar pentru firme, cod 14-1-2, trebuie sa contina urmatoarele coloane: Nr. crt., Recapitulatia elementelor inventariate, Valoarea contabila, Valoarea de inventar, Diferente din evaluare (Valoare, Cauzele diferentei).

  11. lion says:

    Buna seara,
    Vin si eu cu o speta: in anul 2010 am inregistrat un pfa, mai exact un cmi. Am inregistrat la fisc, RJIP cod 14-1-1/b si RI cod 14-1-2/A4. Cititnd acum pe forum observ ca RI inregistrat de mine are rubricile celui cu codul simplu fara a si anume: Nr. crt., Recapitulatia elementelor inventariate, Valoarea contabila, Valoarea de inventar, Diferente din evaluare (Valoare, Cauzele diferentei). Ce fac in acest caz , merg al fisc sa solicit inregistrarea Ri cel bun? O sa-mi dea amenda ca pe anul 2010 nu am avut RI cel bun drept pentru care nu am facut inventarierea? Ei nu trebuiau sa vada la inregistrare ca nu este modelul cel bun?
    Multumesc anticipat pentru raspunsuri!

  12. admin says:

    Avand in vedere ca e intr-un fel si greseala lor ca v-au pus viza pe alt registru decat trebuie, cred ca puteti merge cu vechiul registru si cu cel nou la dansii si sa vi-l vizeze pe cel bun cu acelasi numar de inregistrare. Nu cred ca se pune problema unei amenzi, decat in cazul in care ati avea control si s-ar constata ca nu aveti registrul.

  13. lion says:

    Multumesc frumos,
    Am mai sapat, am mai intrebat in stanga si in dreapta si majoritatea spun ca registrul cel bun este cel pe care-l am acum adica 14-1-2/A4 cel cu 6 rubrici.. Mi s-a spus ca cel 14-1-2/a este pentru a tine doar o evidenta dar nu se inregistreaza la fisc. Eu unul, cel putin, am citit cu totul altceva in lege….nu mai stiu care varianta este ok…o sa-mi fac timp sa merg la fisc si sa intreb acolo, dar prevad ca voi fi tratat cu foarte foarte mult “respect”.
    Intreb persoanele cu PFA, dvs ce model aveti?
    Multumesc frumos!

  14. Camelia says:

    Ce se întâmplă dacă nu am achizitionat Registrul Unic de Control în 30 de zile?

  15. admin says:

    Amenda prevazuta de legea 252 / 2003 este de la 500 la 1000 RON pentru neachizitionarea RUC in termenul legal. Atentie, amenda pentru neprezentarea registrului in cazul unui control (si daca nu-l aveti, nu il puteti prezenta) este de la 1000 la 2000 RON.

  16. dany says:

    pana la ce data se depun registrele de incasari si plati pt pfa taxi

  17. Claudiu says:

    Registrele nu trebuiesc depuse, ele se achizitioneaza intr-un anumit termen de la infiintare, si trebuiesc tinute la sediu, completate in mod regulat si prezentate organelor fiscale in cazul unui control.

  18. Andreea says:

    Pentru a fi vizate registrul de invenar si cel de plati trebuie sa detin o stampila? Ma gandeam ca atunci cand merg sa ridic CIF-ul sa iau si registrele si nu stiu sigur daca trebuie sa am si stampila

  19. Claudiu says:

    Nu cred ca este nevoie de stampila. Puteti sa va faceti o “adresa” cu antetul PFA-ului prin care cereti sa va fie vizate cele doua registre.

  20. blidaru tatiana ramona says:

    am infiintat un pfa in regim taxi cu doua luni in urma si nu stiu ce registre imi trebuie ca nimeni nu imi spune ce si de unde. va rog sa ma ajutati