Desi se vorbeste de eliminarea carnetelor de munca de prin 2003, si inlocuirea lor cu “carnete de munca virtuale” , masura a fost amanata in mod succesiv, ultima prelungire a termenului de “valabilitate” fiind data de OUG nr. 148/2008. Prin aceasta ordonanta de urgenta se stabileste ca data de abrogare a Decretului nr. 92/1976 privind carnetul de munca este 1 ianuarie 2011.
Prin urmare, prevederea decretului din perioada comunista, cum ca angajatorii sunt obligati sa intocmeasca carnete de munca angajatilor care nu au avut anterior asa ceva, in termen de 30 de la angajare (articolul 3 alineatul 2) este inca valabila. Amenzile prevazute de decretul din 1976 pentru neindeplinirea acestei obligatii sunt intre 300 si 1000 de lei, dar nu as putea sa va zic daca e vorba de lei noi, lei vechi sau lei foarte vechi . Oricum, eu am primit sfaturi de la inspectori ITM sa cumpar carnete de munca, pentru ca se pot aplica amenzi in cazul unor controale.
Pentru a cumpara un carnet de munca trebuie sa urmati urmatorii pasi:
1. Intocmiti o cerere de cumparare a unuia sau mai multor carnete de munca, in doua exemplare. Gasiti model de cerere aici.
2. Mergeti la inspectorul ITM care se ocupa de cartile de munca ale firmei si il rugati sa va vizeze cererea.
3. Mergeti la DMPS Bucuresti, in strada Ion Campineanu, nr. 2 (inainte a fost in Piata Amzei nr. 13), program Luni-Joi 9-14. Aici completati pe spatele unui exemplar al cererii, urmatoarele “Subsemnatul __________, CNP ____________, am primit un numar de __ carnete de munca. Data ______ Semnatura _______” si pentru un pret de 4,94 lei primiti un carnet de munca.
4. Mergeti cu carnetul de munca la ITM, la inspectorul care se ocupa de firma dumneavoastra, cu noul carnet de munca si copii dupa contractul de munca, carte de identitate, certificat de nastere, ultimul act de studii, certificat de casatorie (daca e cazul), certificate de nastere a copiilor (daca e cazul). Inspectorul ITM va completa datele necesare, privind angajatul si contractul sau de munca, si va aplica stampila ITM pe prima pagina a carnetului. In cazul in care carnetul de munca e completat la sediul dumneavoastra de un inspector de personal autorizat atunci pe prima pagina va fi aplicata stampila firmei dumneavoastra.
Pretul unui carnet de munca a fost modificat recent, inainte fiind 3,5 lei. Din cate am observat se printeaza acum pe o hartie speciala, securizata cu “scame” vizibile in lumina UV. O masura ciudata pentru niste carti de munca valabile inca 1 an si 4 luni.
Pentru Ilfov, DMPS (Directia de Munca si Protectie Sociala) se afla in Soseaua Iancului, nr. 48.
Nu se mai cumpara din Amzei ci din Ion Campineanu, nr. 20.
In cazul in care am pierdut carnetul de munca, pot sa fac singura cerere pentru achizitionarea unui carnet de munca duplicat, sau doar angajatorul?
In carnetul de munca duplicat se va trece doar perioadalucrata in prezent sau si situatiile anterioare pe baza adeverintelor de la fiecare loc de munca?
Va multumesc
Nu am avut niciodata cazul acesta, insa dupa cum scrie pe site-ul ITM procedura trebuie facuta de catre unitatea unde a fost sesizata pierderea carnetului, sau a titularului daca la data pierderii nu era angajat. Cum completarea trebuie efectuata de catre un inspector, iar acestia nu au in grija persoane sau carti de munca, ci societati, completarea cartilor de munca trebuie facuta de catre inspectorul firmei la care ati fost ultima data angajata. Se pot completa si perioadele anterioare pe baza adeverintelor de vechime eliberate de catre fiecare societate in parte.
Redau mai jos citatul relevant de pe site-ul ITM:
“În caz de furt, pierdere sau distrugere, se eliberează salariatului un duplicat al carnetului de muncă. Carnetul de muncă duplicat se întocmeşte în acelaşi mod ca şi carnetul de muncă original, pe prima pagina a acestuia menţionându-se „duplicat”, precum şi numărul şi seria carnetului de muncă original.
Procedura de eliberare a unui duplicat al carnetului de muncă este următoarea:
· se publică la Monitorul Oficial pierderea sau furtul carnetului de muncă, menţionându-se seria şi numărul acestuia.
· se solicită la DMSSF aprobarea de obţinere a unui duplicat al carnetului de muncă, în baza unei cereri a titularului sau a unităţii, din care să rezulte împrejurările în care s-a produs pierderea, degradarea sau, după caz, distrugerea carnetului de muncă.
· se solicită de către unitatea unde a fost sesizată pierderea carnetului de muncă, viza ITM pentru cumpărarea unui alt carnet de muncă, numai dacă societatea are capital integral privat;
· se obţin adeverinţe de vechime de la toate unităţile unde salariatul şi-a desfăşurat activitatea anterior.
Completarea carnetului de muncă duplicat se face de către ultima unitate la care angajatul a lucrat sau lucrează, pe baza adeverinţelor de vechime obţinute de la unităţile anterioare, depuse in original.”
daca nu declar vechea carte de munca,si cer o alta?
Nu cred sa existe pe undeva o evidenta cu cartile dumneavoastra de munca, si astfel sa vi se refuze o carte de munca noua. Puteti oricum sa o declarati pierduta. Insa, veti pierde sau v-a trebui sa refaceti in CM perioadele anterioare de munca.
Informatiile sunt foarte utile.
Stiti si care este programul de la Directia de Munca Ilfov? Am tot cautat aceasta informatie pe internet si nu o gasesc.
Multumesc!
Am fost sa cumpar carte de munca (bucuresti) si mi s-a spus ca nu se mai elibereaza de vre-un an pentru ca nu mai au, nu se mai tiparesc. In cazul asta de unde iau?
In acest caz nu mai cumparati carte de munca. Oricum ele nu mai au nicio importanta. Perioadele vechi, dinainte de 01.04.2001, au fost scanate de catre casele de pensii iar pentru perioadele de dupa aceasta data se depun declaratii lunare la casa de pensii. De aseamenea, salariul efectiv, care cuprinde bonusuri, prime, ore suplimentare, nu apare pe cartea de munca, doar salariul stabilit prin contract.
In locul cartilor de munca puteti solicita de la ITM adeverinta de salariu la plecarea angajatilor din unitate.
Au mai fost astfel de perioade in care nu se mai tipareau carti de munca, din nefericire nu apare si un act normativ in care sa se spuna ca nu mai sunt obligatorii. Cel mai bine ar fi fost sa va scrie cei de la DMPS pe cerere ceva de genul “Nu avem in stoc la data ____” semnatura, stampila
Nu inteleg pasul asta din procedura (pt o carte de munca pierduta)
“se solicită la DMSSF aprobarea de obţinere a unui duplicat al carnetului de muncă, în baza unei cereri a titularului sau a unităţii, din care să rezulte împrejurările în care s-a produs pierderea, degradarea sau, după caz, distrugerea carnetului de muncă.”
Eu intelesesem a dupa ce o declari pierduta de duci la ITM
Am si eu o nelamurire, : am lucrat la o firma din bucuresti timp de 7 luni de zile si mi-au facut carte de munca (zic ei ) …acum lucrez in slatina. seful mi-a zis sa dau o declaratie cum ca nu am mai avut carte de munca … am dat…si acum stau cu frica in san sa nu fie considerata fals in acte
….voi ce ziceti? va multumesc .
Declaratia pe care v-a cerut-o angajatorul era necesara pentru inregistrarea contractului de munca la ITM. Alternativ, puteati sa dati o declaratie cum ca aveti carte de munca si va angajati sa o aduceti la firma/ITM in termen de x zile. Procedura numai este de actualitate, contractele de munca nemafiind vizare de ITM. As zice sa nu v-a faceti griji pentru “falsul in declaratii”.