Incepand cu 1 August 2010, livrarile sau achizitiile intracomunitare, se pot face doar de firmele care sunt inregistrate in nou infiintatul Registru al Operatorilor Intracomunitari, conform OUG 54/2010 publicat in MO 421/23.06.2010.
ATENTIE, livrare/achizitie intracomunitara nu este orice factura emisa/primita catre/de la o firma din UE. Incadrarea in livrare/achizitie intracomunitara depinde de mai multi factori, cum sunt modul de inregistrare in scopuri de TVA a firmelor, tipul bunului sau serviciului, modalitatea de livrare, locul prestarii serviciului, etc.
Efectuarea de operatiuni pentru care este necesara inscrierea in registru, fara a face acest lucru, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 1000 si 5000 lei.
Pentru inscrierea in registru se va depune noua declaratie 095 insotita de certificate de cazier judiciar eliberate de autoritatea competenta din Romania ale tuturor asociatilor si ale administratorilor. In cazul in care cazierele judiare mentioneaza urmariri penale sau infractiuni, dar care nu sunt in legatura cu livrarile intracomunitare, trebuiesc prezentate documente suplimentare care dovedesc acest lucru. Intreaga procedura de inregistrare este cuprinsa in Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr.2101/2010.
Cererile de inscriere in registru se solutioneaza in termen de 10 zile si inscrierea in registru se face incepand cu data comunicarii deciziei, dar nu mai devreme de 01.08.2010 sau data de inregistrare in scopuri de TVA.
Firmele care intentioneaza sa faca achizitii sau livrari intracomunitare dupa data de 01.08.2010 trebuie sa inceapa procedurile de inscriere in registru cat mai curand, avand in vedere termenul de obtinere a cazierelor judiciare, precum si cel de solutionare a cererii de inscriere in registru.
Update 03.08.2010: Detalii despre cum se obtin certificatele de cazier judiciar puteti afla de pe avocatnet.ro.
Firmele care nu sunt inscrise in Registrul Operatorilor Intracomunitari au fost eliminate din baza de date VIES (Vat Information Exchange System), baza de date care contine firmele din UE care pot beneficia de scutirile de TVA la livrarile/achizitiile intracomunitare. Inainte de 01.08.2010 toate firmele din Romania care erau inregistrate in scopuri de TVA in Romania (platitori de TVA) erau de asemenea inscrise in baza de date VIES.
Update 26.11.2010: Pornind de la formularea “inscrierea in registru se face incepand cu data comunicarii deciziei” unele administratii financiare nu fac validarea inscrierii in ROI decat atunci cand se ridica decizia de inscriere de la sediul lor. Prin urmare, mergeti si ridicati decizia de la AFP si nu asteptati sa apara firma in baza de date VIES .