Scriam intr-un articol mai vechi despre scanarea cartilor de munca, in legatura cu recentul anunt privind scanarea, primit de unii prin posta si afisat la Casele de Pensii si la ITM, ca “nu va speriati, nu sunteti vizati direct, ci doar vor sa se asigure ca toata lumea e la curent cu termenul limita de scanare si amenzile aferente. Verificati inca o data daca toate cartile de munca care contin date dinainte de 01.04.2001 sunt scanate (au atat stampila cat si stickerul) si daca mai gasiti ramasite, depuneti-le direct la Casa de Pensii.”
Ei bine, m-am inselat. O stampila si un sticker nu sunt de ajuns, ci DOUA stampile, iar stickerul este optional.
Incercand sa ajut un prieten care nu avea cartea de munca scanata, am fost la CNPAS sa o depun spre scanare. Discutand cu angajatii de acolo, am aflat ca de fapt sunt doua procese de “scanare” si amandoua sunt necesare si obligatorii, si anume, “prelucrarea” si “scanarea si arhivarea electronica”.
PRELUCRAREA cartilor de munca in temeiul HG 1768/2005 inseamna ca un angajat CNPAS sau subcontractor introduce intr-o baza de date fiecare linie din cartea de munca inregistrata pana la data de 01.04.2001, insemnand salariu, unitatea la care a fost angajat, etc.
Aceasta PRELUCRARE s-a facut din 2005 incoace si multi dintre noi au cartile prelucrate, fie ca au fost predate la casa de pensii personal, de firma sau la care erau angajati, de catre ITM, de catre oficiile de somaj. Zvonurile spun ca cei care faceau prelucrarea aceasta erau platiti la numarul de carti de munca procesate, si acesta munca fiind destul de migaloasa si consumatoare de timp, ca orice roman inventiv, au descoperit ca e mai usor sa lipesti un sticker si sa pui o stampila decat sa introduci in calculator zeci de linii din cartea de munca. Prin urmare, la un moment dat s-a descoperit ca multe din cartile de munca a caror informatii se credeau inregistrate erau de fapt doar stampilate. Atunci, in 2008 s-a luat decizia ca sa se introduca un proces suplimentar, de scanare efectiva a cartilor de munca, pentru a avea si o poza de pe care apoi se pot reconstitui datele inregistrate eronat sau neinregistrate de loc la data prelucrarii. Prin HG nr. 1413/2008 s-a introdus asadar o distinctie intre cele doua procese, PRELUCRAREA si SCANARE. Binenteles, nu toata lumea a inteles-o si a dormit linistit ca toate cartile de munca sunt “scanate” in termen.
SCANAREA cartilor de munca a inceput fizic in 2009, si nu din 2005 asa cum credeam noi. Din pacate anunturile date de CNPAS pe toate caile nu sunt destul de explicite si nu explica diferenta dintre cele doua procese.
Deci, pana la noi ordine (sau hg-uri) pentru ca sa fim linistiti ca cineva ne va putea calcula pensia, daca va fi cazul, trebuie sa avem doua stampile pe carnetul de munca.
Exemple de stampile:
1. PRELUCRAT in temeiul HG 1768/2005
2. SCANAT SI ARHIVAT conform HG 1768/2005
In principiu, cartile de munca care sunt in posesia ITM sau AMOFM trebuie depuse de catre acestia pentru scanare si arhivare. Cele detinute de angajatori sau de persoane fizice trebuie depuse direct de acestia la CNPAS.
Persoanele fizice trebuie sa se prezinte personal sau prin imputernicit si li se va intocmi pe loc un PV de predare-primire. Daca CM este predata de un imputernicit este necesar si copi CI a acestuia. Nu trebuie sa depuna cartile de munca pensionarii si persoanele care nu au perioade de munca inainte de 01.04.2001.
Persoanele juridice trebuie sa:
- solicite numere de cutii de la CNPAS
- sa puna in cutii diferite cartile care trebuie doar scanate si cele care trebuie si prelucrate si scanate (pe cutii vor fi scrise numerele comunicate de CNPAS, cate un numar pe fiecare cutie, precum si numele si CUI-ul firmei, eventual un numar de telefon de contact)
- sa printeze PV de predare primire si sa salveze pe discheta datele despre cartile de munca aflate in cutii, folosind programul pus la dispozitie de CNPAS
- sa predea cutiile la CNPAS si … sa astepte
Conform ultimei modificari a HG privind scanarea cartilor de munca, termenul limita pentru predarea cartilor de munca este 30 Septembrie 2010. Termenul va fi cu siguranta prelungit, intrucat in ultima luna si jumatate la Bucuresti nu s-a scanat nicio carte de munca, deoarece … scanarele au fost blocate.
Update 30.09.2010: La CNPAS Bucuresti s-a marit numarul de oameni care lucreaza pentru scanarea cartilor de munca. Pentru relatiile cu publicul se folosesc urmatoarele camere:
Etajul 1 Ghiseul nr. 34 – eliberare numere de cutii pentru angajatori
Etajul 1 Ghiseele 31, 32, 33 – preluare carnete de munca de la angajatori pentru prelucrare si scanare
Etajul 5 Camera 45 – preluare carnete de munca de la persoane fizice pentru prelucrare si scanare
Etajul 6 Camera 64 – eliberare carnete de munca
Programul de lucru este: Luni – Joi, 9:00 – 13:00
Update 22.12.2010: Eliberare carnete de munca CNPAS Bucuresti – In vederea fluidizarii lucrului cu publicul, incepand cu data de 23 decembrie 2010, cererile privind eliberarea carnetelor de munca aflate la CPMB pentru prelucrare si scanare se depun in fiecare zi de luni pana joi intre 9 -16 la etajul 1, ghiseul 34 sau pe mail la adresa : cpmb[a rond]cnpas.org
Eliberarea carnetelor solicitate prin cereri se face la etajul 1, ghiseul 33, in termen de 3 zile lucratoare de la depunerea cererii.
In perioada 22-24 decembrie nu se elibereaza carnete de munca!
Va rog sa-mi spuneti daca pensionarii pe caz de boala trebuie sa duca din nou CM? Pentru Bucuresti cu domiciliul in sect 1unde se duc CM?
Pensionarii (de drept sau de boala) nu trebuie sa depuna CM pentru scanare. Ele au fost prelucrate de catre Casele de Pensii atunci cand s-a calculat pensia.
Cei care sunt in posesia Cartii de Munca, dar locuiesc in alta tara si care n-au fost informati ( n-au stiut ) despre aceasta actiune – scanare / prelucrare- pot trimite prin e-mail o copie scanata / pozata digital in format PDF / JPG, TIF, etc. ?
Eventual cand venim in concediu in 2011 sa se faca atunci o scanare / prelucrare. Nu le putem trimite prin posta ( DHL ) sau alte mijloace pentru ca nu suntem siguri ca vor ajunge la imputernicitul delegat de noi.
Mentionez faptul ca aceste Carti de Munca au fost intocmite in 1964 respectiv in 1975
Care este termenul de depunere pentru scanare ?
Carnet de munca a fost predat la CAS, pentru scanare.L-am primit prin posta, insa acesta nu prezinta nicio stampila.E corect?
Am luat cartea de munca de la ITM pe 11.10.2010. Luna aceasta, cand m-am reangajat, am fost anuntata de catre HR ca nu am CM scanata. Ce pot face?
Foarte bun articolul,m-am lamurit acum.Cartea mea are o stampila de prelucrare,dar nu o are pe cea de scanare.e vreo problema?nu am stiut de traba asta pana azi,nu m-a anuntat nimeni ca trebuie scanata cartea…inteleg ca termenul de predare a cartilor a trecut…ce pot face?e vreo problema pt pensia mea,daca nu am cartea scanata?
eu nu am fost in tara , am cartea de munca acasa din 2007 si acum nu se mai primesc pentru scanare , cum voi putea totusi preda cartea de munca pentru calculare pensiei
Va multumesc
07/01/2011
Cei a caror CM nu a fost scanata beneficiaza de ajutor de somaj sau nu?
Cat dureaza toata procedura asta ref la scanare in cazul in care predau personal CM la CNPAS? presupun ca, pt a incepe procedura, ar trebui sa ma duc direct cu banii de amenda, unde se achita si cine & cum stabileste cuantumul ei? precizez: sunt persoana fizica
Imi cer scuze pentru intarzierea raspunsurilor, de vreo jumatate de an mesajele ajung in spam. Incerc sa raspund intrebarilor de mai sus, in caz ca un raspuns mai e necesar:
- termenul limita pentru scanare a fost sfarsitul lui Noiembrie 2010
- nu se primesc versiuni electronice in loc de cartea de munca
- acum (Iulie 2011) nu se mai primesc carti de munca pentru scanat decat daca au fost imprumutate de la Casa de Pensii sau daca aveti dovada ca CM v-a fost data de catre ITM sau Somaj dupa expirarea termenului de depunere pentru scanare
- nu e normal sa primiti cartea de munca inapoi nescanata (decat daca ati cerut-o imprumut si ea nu era scanata la momentul ala). Pastrati toate documentele referitoare la predarea-primirea CM.
- procedura de scanare dureaza “fara numar”, ca sa ma exprim plastic, cartea mea de munca e depusa din Octombrie 2010 si nu e scanata nici acum. Cei de la Casa de Pensii motiveaza ca nu au destui oameni.
- dreptul la somaj nu este influentat de scanarea sau nu a cartii de munca
in situatia pierderii carnetului de munca se poate solicita refacerea, eliberarea unui duplicat dupa scanarea efectuata? Practic scanarea s-a facut dupa un document original.Multumesc pentru un raspuns rapid
ce se intampla daca s-a pierdut cartea de munca dupa asa-zisa scanare?Este valabila scanarea pentru recunoasterea vechimii in munca si calculul pensiei?
Nu stiu daca va pot elibera un duplicat, asta insemnand sa ia un carnet nou si sa va scrie toate inregistrarile in el, insa cu siguranta va pot elibera o adeverinta privind stagiul de cotizare, care contine toate perioadele in care ati contribuit la fondul de pensii si cu ce sume. Daca in documentul asta aveti tot ce trebuie atunci scanarea/prelucrarea s-a facut corect si nu ar trebui sa va faceti griji.
eu am incheiat contractul de munca cu angajatorul in 10 decembrie 2010 si cartea de munca am primit-o in ianuarie. am stampila cu prelucrat si am crezut ca este suficient. ce pot sa fac in situatia data astazi 20 septembrie 2011?
Nu mai puteti face mare lucru intrucat la CNPAS nu mai primesc carnete de munca pentru scanare. Puteti suna la ei sa va dea un sfat si sa verifice daca apareti in baza lor de date cu cartea prelucrata/scanata. Carnetul pastrati-l bine.
Firma la care lucram de 5 ani a dat faliment. Ultima zi de preaviz afost pe 24 ian. Inainte de acest job, am mai lucrat 2 ani si ceva la o alta firma. Acum vreau sa mi depun somajul insa cei de la fostul loc de munca nu mi gasesc carnetul de munca, iar fara CM nu mi pot depune somajul. Mentionez ca CM a fost facuta dupa 2001, cam in 2004…la ITM nu este…. Ce ar trebui sa fac? HR da din umeri…. Desi ei sunt vinovati de toata povestea asta…. Help!!!!
sotul meu a lucrat 17 ani in romania.acum domiciliaza si lucreaza in strainatate.ce poate face acum ca sa-si prelucreze si scaneze cartea de munca?va multumesc pentru raspuns
@Elena: E posibil sa fie la Casa de Pensii carnetul dumneavoastra. Mergeti la ei si pe baza CNP-ului va cauta in baza de date. Daca e la ei, va spun si in ce stare este (scanat, prelucrat), si puteti sa il ridicati.
O alta posibilitate este ca cei de la ITM sa-l fi ratacit. Mai incercati din cand in cand si la ei, ca mai ies la suprafata.
A treia posibilitate este refacerea carnetului, dar asta e mai dificila, trebuie declarat pierdut, apoi cumparat unul nou (daca ‘or mai fi de cumparat) si umblat pe la toate firmele pe unde ati lucrat pentru completarea lui. Am auzit cazuri in care persoane si-au refacut carnetul de munca si apoi au fost informati de cei de la ITM ca a fost gasit cel vechi.
@alinda: In mod oficial nu se mai primesc carnete pentru scanat la Casa de Pensii, desi am auzit de cazuri in care prin diverse subterfugii s-a intamplat si lucrul asta. Sunati la Casa de Pensii sa va dea ei un sfat. Oricum, carnetul pastrati-l bine, in cel mai rau caz se va face calculul pensiei pe baza carnetului si nu pe baza “scanarii”.
Cartea de munca a fost scanata,si am primito personal.
Ulterior am pierduto…,pe data de 18.02.2013 am fost la A.J.O.F.M. sa ma inresgistrez ca persoana in cautarea unui loc de munca,si mi s-a cerut obligatoriu cartea de munca in original si copie.
Am inteles ca duplicat nu se mai elibereaza.
Ce e de facut?.
De ce s-au mai scanat cartile de munca?
MULTUMESC
Trebuie sa existe o procedura la AJOFM pentru cazul in care cineva si-a pierdut cartea de munca. Probabil trebuie declarata pierduta la Monitorul Oficial. In principiu, adeverintele de vechime eliberate de vechii angajatori contin aceleasi informatii ca si cartea de munca.