Impozit pe venitul microintreprinderii sau impozit pe profit?

Scris pe 11/01/2011 de admin

3% din cifra de afaceri sau 16% din profit? Asta e intrebarea care e din nou de actualitate odata cu reintroducerea posibilitatii de impozitare pe venitul microintreprinderilor.

Raspunsul e in acelasi timp simplu si complicat.

E simplu ca printr-un calcul facil (regula de 3 simpla mai exact), putem afla ca daca firma noastra are o marja de profit mai mare de 18,75 %, atunci este mai avantajos sa platesti 3% din cifra de afaceri decat 16% din profit. Cu alte cuvinte, daca din 100 de lei incasati din vanzari, ne raman scazand toate cheltuielile 18,75 lei, 16% aplicat acestui profit, ne duce la un impozit de 3 lei, adica exact cat ar fi si impozitul pe venitul microintreprinderilor. Orice profit peste cei 18,75% este in avantajul nostru din punct de vedere al impozitarii.

De ce e si complicat raspunsul la intrebare? Pentru ca nu e intotdeauna usor sa prevezi care o sa fie marja de profit in anul urmator, cu atat mai putin in aceste vremuri tulburi in care piata este imprevizibila.

Ca linii generale, firmele de comert nu ar fi avantajate de impozitul pe venitul micro spre deosebire de cele de servicii care sunt avantajate.

La firmele de comert dezavantajul vine din faptul ca cifra de afaceri este incarcata foarte mult de valoarea de cumparare a produselor tranzactionate. Daca adaosul comercial nu este substantial, adaugand si cheltuielile aditionale valorii produsului (salarii, transport, administrative, chirii, etc) este destul de greu sa ajungi la o marja de profit mai mare de 18.75%.

La firmele de servicii, cheltuielile sunt mai mici, ele neincluzand de cele mai multe ori marfuri. Aici se face binenteles distinctia dintre a lucra cu materialul clientului sau nu. Spre exemplu, o firma care face mobilier, poate factura doar serviciul de executie a mobilierului folosind materiale cumparate de client (sau in numele clientului) sau poate trece si materialele prin firma, caz in care marja de profit va fi mai mica.

In afara de calculul financiar privitor la marja de profit, mai sunt si alte aspecte de luat in calcul. Spre exemplu, amortizarile unor mijloace fixe (utilaje, amenajari, etc) se calculeaza in mod obligatoriu dar nu sunt luate in calcul la impozitul pe venitul microintreprinderilor si se pierd in anii in care firma plateste acest tip de impozit. Alt lucru ce trebuie luat in calcul este situatia existenta a firmei la momentul curent. Daca firma a acumulat o pierdere in anii anteriori, pierderea se poate acoperi din profit (se scade din profitul impozabil) doar in cazul impozitului pe profit. In cazul trecerii la impozitului pe venitul microintreprinderilor, pierderea se “conserva” in conturi, putand fi acoperita din profit la revenirea la modul de impozitare pe profit, dar nu mai tarziu de 7 ani fiscali. Subliniez fiscali, pentru ca acesti 7 ani fiscali pot fi mai mici decat 7 ani calendaristici, anul 2010, spre exemplu, fiind format din 2 ani fiscali, unul cu impozit minim si altul fara.

Succes la calcule si multa inspiratie.

Renuntarea la statutul de platitor TVA

Scris pe 10/01/2011 de admin

De la 01.01.2011 s-a introdus posibilitatea renuntarii la statutul de platitor de TVA, conform OUG 117/2010 publicata in Monitorul Oficial nr. 891/30.12.2010.

Au dreptul sa renunte la TVA acele firme care in anul anterior au avut o cifra de afaceri sub 35.000 EUR, calculat la cursul EUR/RON de la data aderarii Romaniei la UE, ceea ce inseamna 119.000 RON.

Renuntarea la TVA se face prin depunerea declaratiei 096, introdusa prin OPANAF 13/2011, pana pe data de 20 a lunii Ianuarie si trebuie insotita de:
- balanta la luna Decembrie care sa dovedeasca cifra de afaceri sub 119.000 RON
- certificatul de inregistrare in scopuri de TVA in original, daca acesta a fost ridicat de la unitatile AFP

Data de la care firma nu mai este platitor de TVA este 1 Februarie, iar ultimul decont de TVA trebuie depus pana la 25 Februarie.

In cazul firmelor care au in cumparat bunuri si au dedus TVA-ul pentru ele, insa nu sunt complet amortizate sau vandute, se va efectua o ajustare a TVA-ului, pentru partea neamortizata datorandu-se TVA statului.

Reintroducerea impozitului pe venitul microintreprinderilor

Scris pe 10/01/2011 de admin

De la 01.01.2011 se reintroduce impozitul pe venitul microintreprinderilor, conform OUG 117/2010 publicata in Monitorul Oficial nr. 891/30.12.2010.

Impozitul se calculeaza ca 3% din totalul veniturilor, din care se scad cateva tipuri de venituri, de exemplu veniturile din despagubiri de la societatile de asigurare. Singura cheltuiala deductibila, care se scade din baza impozabila, este cea cu achizitia caselor de marcat.

Conditiile pentru a deveni platitor de impozit pe venitul microintreprinderilor:
- sa aiba de la 1 la 9 salariati
- au realizat venituri care nu depasesc 100.000 EURO
- nu realizeaza venituri din anumite tipuri de activitati (bancare, asigurare, piete de capital, jocuri de noroc, consultanta pentru afaceri si management)
- asociatii nu sunt statul, autoritatile locale sau firme cu peste 250 de angajati

Orice firma care indeplineste aceste conditii la 31 Decembrie a anului precedent, poate opta pentru aplicarea impozitului pe venitul microintreprinderilor pana la 31 Ianuarie a anului curent prin depunerea declaratiei 010, pentru modificarea vectorului fiscal. Varianta declaratiei 010 care include optiunile pentru microintreprinderi a fost introdusa prin OMFP 34/2011, si poate fi descarcata de aici. Fiecare firma are dreptul sa beneficieze o singura data de acest tip de impozit, deci daca a platit impozit pe venitul microintreprinderilor si a trecut la impozit pe profit, nu poate reveni. Acest lucru nu se aplica pentru impozitul pe venitul microintreprinderilor, asa cum a fost reglementat inainte de 01.01.2010, acel impozit fiind reglementat de alt titlu din Codul Fiscal.

Firmele noi pot opta de la infiintare pentru impozitul pe venitul microintreprinderilor cu conditia sa angajeze cel putin o persoana in 60 de zile de la infiintare.

Firmele care sunt platitoare de impozit pe venitul microintreprinderilor si nu mai indeplinesc conditiile, devin platitoare de impozit pe profit incepand cu 01 Ianuarie a anului urmator, cu exceptia depasirii cifrei de afaceri de 100.000 Euro, caz in care devine platitoare la data depasirii si se recalculeaza impozit pe profit de la inceputul anului curent.

Ca diferente fata de regimul de impozitare pe venitul microintreprinderilor reglementat inainte de 01.01.2010, avem:
- nu mai exista derogarea de a declara si plati contributiile pentru salarii la 3 luni
- conditia de „a nu avea venituri mai mari de 50% din consultanta pentru afaceri si management” a fost transformata in „a nu avea din consultanta pentru afaceri si management”

Cate linii ajutatoare pentru a alege intre impozitul pe profit si impozitul pe venitul microintreprinderilor, gasiti in articolul: Impozit pe venitul microintreprinderii sau impozit pe profit?

Ilfov – arondarea localitatilor pe unitati fiscale

Scris pe 11/11/2010 de admin

Pentru firmele care au sediul in judetul Ilfov, declaratiile fiscale se depun la unul din cele trei sedii ale AFP Ilfov, in functie de localitatea unde isi are firma sediul social:

1.Administratia finantelor publice a orasului Buftea – Str. Mihai Eminescu nr.10, oras Buftea, judetul Ilfov, tel.021-3515612, cu 4 localitãti arondate: Buftea, Mogosoaia, Chitila si Corbeanca.

2.Administratia finantelor publice a orasului Voluntari – Str. Lucretiu Pãtrãscanu nr.10, sector 3, Bucuresti, tel.021-3410528, cu 22 localitãti arondate: Voluntari, Afumati, Balotesti, Gãneasa, Stefãnesti, Tunari, Otopeni, Dascãlu, Grãdistea, Moara Vlãsiei, Snagov, Gruiu, Nuci, Pantelimon, Peris Ciolpani, Dobroiesti, Cernica, Glina, Brãnesti, Petrãchioaia si Popesti-Leordeni.

3.Administratia finantelor publice a orasului Bragadiru – Sos. Alexandriei nr.271, oras Bragadiru, judetul ILfov, tel.021-4481370; 021-4481371, cu 14 localitãti arondate: Bragadiru, Ciorogîrla, Domnesti, Clinceni, Cornetu, Mãgurele, Dãrãsti, 1 Decembrie, Copãceni, Berceni, Jilava, Chiajna, Dragomiresti Vale, Vidra.

Contribuabilii mijlocii depun declaratiile la sediul din Str. Lucretiu Pãtrãscanu, indiferent de localitatea in care isi au sediul social. Atentie, insa, incepand cu declaratiile cu termen de depunere 25.11.2010, declaratiile (cu cateva exceptii) se depun online.

Contribuabilii mari depun declaratiile la sediul din Str. Mihail Sebastian, Nr. 8, DGFP Mari Contribuabili.

Firma noastra ofera servicii contabile complete doar pentru firmele din Ilfov arondate la sediile AFP din Bragadiru si Str. Lucretiu Patrascanu, precum si orice sector din Bucuresti. In conditiile in care declaratiile sunt depuse prin resurse proprii ale firmelor suntem deschisi la colaborari si cu firme cu sediul in alte localitati.

Declaratii online pentru firmele mijlocii

Scris pe 21/10/2010 de admin

Incepand cu declaratiile fiscale pentru luna Octombrie 2010, firmele mijlocii sunt obligate sa depuna declaratiile online, folosind website-ul www.e-guvernare.ro. Obligativitatea este introdusa de Ordinul ANAF nr. 2520/2010 publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 670 din 1 octombrie 2010.

De mentionat ca pentru firmele mari exista aceasta obligativitate dinainte, iar pentru firmele mici si micointreprinderi, se poate folosi aceasi procedura de depunere, desi nu este obligatorie.

Pentru depunerea declaratiilor este necesara obtinerea unui certificat calificat (numita si semnatura electronica) de la una din cele 3 firme autorizate pentru acest lucru in Romania. Certificatul calificat este valabil 1 an si poate fi prelungit contracost. Costul pentru emiterea certificatului calificat este cuprins, in acest moment, intre 47 EURO + TVA si 54 EURO + TVA. Costul prelungirii cu un an a valabilitatii unui certificat calificat este de 30 EURO + TVA.

Un cost suplimentar de 46 RON pe an este necesar pentru folosirea website-ului www.e-guvernare.ro.

Semnatura digitala trebuie achizitionata pe numele persoanei autorizate sa semneze declaratiile fiscale ale companiei (administrator, director general, director economic, etc). Pentru a obtine certificatul, persoana autorizata trebuie sa se prezinte personal la furnizor sau sa de-a o declaratie notariala care sa dovedeasca ca a luat cunostinta de termenii contractului si de conditiile de securitate privind semnatura digitala.

Detalii despre procedura de achizitie a unui certificat calificat gasiti pe site-urile celor trei furnizori de certificate calificate autorizati:
CERTSIGN SRL www.certsign.ro (47 EURO + TVA)
DIGISIGN SA www.digisign.ro (47 EURO + TVA)
TRANS SPED SRL www.transsped.ro (54 EURO + TVA)

Sa speram ca numarul acestori furnizori va creste si astfel pretul sa coboare la un nivel la care sa poata fi suportat de toti contribuabilii.

Potrivit site-ului www.e-guvernare.ro, declaratiile ce pot fi depuse prin intermediul acestuia sunt:
C.N.P.A.S (CASA NAŢIONALĂ DE PENSII ŞI ALTE DREPTURI DE ASIGURĂRI SOCIALE)
1. Declaraţie privind obligaţiile de plată către bugetul asigurărilor sociale

A.N.O.F.M (AGENŢIA NAŢIONALĂ PENTRU OCUPAREA FORŢEI DE MUNCĂ)
2. Declaraţie privind evidenţa nominală a asiguraţilor şi a obligaţiilor de plată către bugetul asigurărilor pentru somaj

C.N.A.S (CASA NAŢIONALĂ DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE)
3. Declaraţie privind contribuţia de asigurări sociale de sănătate

MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
4. Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul de stat (100)
5. Declaraţie privind impozitul pe profit (101)
6. Decont privind taxa pe valoarea adaugată (300)
7. Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetele asigurărilor sociale şi fondurilor speciale (102)
8. Declaraţie privind accizele (103)
9. Declaraţie recapitulativă privind livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri (390)

Lipsesc din lista declaratiile 710, 394, bilantul anual si semestrial, ca sa le enumar doar pe cele mai uzuale. Nu am scapat deci de toate drumurile la AFP.

Incetare CIM in perioada de proba

Scris pe 21/10/2010 de admin

Perioada de proba prevazuta in cadrul unui contract individual de munca, este o perioada in timpul careia atat angajatul cat si angajatorul, se pot retrage din contract fara a acorda celeilalte parti un preaviz si fara a fi nevoit sa ofere un motiv pentru decizia sa.

Scopul perioadei de proba este de a furniza o modalitate usoara de iesire din contract in cazul unei “nepotriviri de caracter”.

Codul muncii prevede durate maxime pentru perioada de proba pentru urmatoarele tipuri de angajati:
- maximum 5 zile LUCRATOARE pentru angajatii necalificati (grupa 9 in Clasificatia Ocupatiilor din Romania, coduri de tipul 9xxxxx)
- maximum 30 de zile CALENDARISTICE pentru functiile de executie
- maximum 90 de zile CALENDARISTICE pentru functiile de conducere (directori, etc)
- maximum 6 luni CALENDARISTICE (?) pentru proaspetii absolventi la debutul in profesie

Retragerea din contract se face in timpul sau la sfarsitul perioadei de proba si este necesara doar notificarea celeilalte parti asupra acestui lucru.

Gasiti aici un model de document pentru decizia-notificare ce o emite angajatorul in cazul incetarii CIM in perioada de proba.

Prelucrarea scanarii sau scanarea prelucrarii?

Scris pe 23/09/2010 de admin

Scriam intr-un articol mai vechi despre scanarea cartilor de munca, in legatura cu recentul anunt privind scanarea, primit de unii prin posta si afisat la Casele de Pensii si la ITM, ca “nu va speriati, nu sunteti vizati direct, ci doar vor sa se asigure ca toata lumea e la curent cu termenul limita de scanare si amenzile aferente. Verificati inca o data daca toate cartile de munca care contin date dinainte de 01.04.2001 sunt scanate (au atat stampila cat si stickerul) si daca mai gasiti ramasite, depuneti-le direct la Casa de Pensii.”

Ei bine, m-am inselat. O stampila si un sticker nu sunt de ajuns, ci DOUA stampile, iar stickerul este optional.

Incercand sa ajut un prieten care nu avea cartea de munca scanata, am fost la CNPAS sa o depun spre scanare. Discutand cu angajatii de acolo, am aflat ca de fapt sunt doua procese de “scanare” si amandoua sunt necesare si obligatorii, si anume, “prelucrarea” si “scanarea si arhivarea electronica”.

PRELUCRAREA cartilor de munca in temeiul HG 1768/2005 inseamna ca un angajat CNPAS sau subcontractor introduce intr-o baza de date fiecare linie din cartea de munca inregistrata pana la data de 01.04.2001, insemnand salariu, unitatea la care a fost angajat, etc.

Aceasta PRELUCRARE s-a facut din 2005 incoace si multi dintre noi au cartile prelucrate, fie ca au fost predate la casa de pensii personal, de firma sau la care erau angajati, de catre ITM, de catre oficiile de somaj. Zvonurile spun ca cei care faceau prelucrarea aceasta erau platiti la numarul de carti de munca procesate, si acesta munca fiind destul de migaloasa si consumatoare de timp, ca orice roman inventiv, au descoperit ca e mai usor sa lipesti un sticker si sa pui o stampila decat sa introduci in calculator zeci de linii din cartea de munca. Prin urmare, la un moment dat s-a descoperit ca multe din cartile de munca a caror informatii se credeau inregistrate erau de fapt doar stampilate. Atunci, in 2008 s-a luat decizia ca sa se introduca un proces suplimentar, de scanare efectiva a cartilor de munca, pentru a avea si o poza de pe care apoi se pot reconstitui datele inregistrate eronat sau neinregistrate de loc la data prelucrarii. Prin HG nr. 1413/2008 s-a introdus asadar o distinctie intre cele doua procese, PRELUCRAREA si SCANARE. Binenteles, nu toata lumea a inteles-o si a dormit linistit ca toate cartile de munca sunt “scanate” in termen.

SCANAREA cartilor de munca a inceput fizic in 2009, si nu din 2005 asa cum credeam noi. Din pacate anunturile date de CNPAS pe toate caile nu sunt destul de explicite si nu explica diferenta dintre cele doua procese.

Deci, pana la noi ordine (sau hg-uri) pentru ca sa fim linistiti ca cineva ne va putea calcula pensia, daca va fi cazul, trebuie sa avem doua stampile pe carnetul de munca.

Exemple de stampile:
1. PRELUCRAT in temeiul HG 1768/2005
stampila prelucrare Bucuresti
stampila prelucrare Calarasi
stampila prelucrare Ilfov
2. SCANAT SI ARHIVAT conform HG 1768/2005
stampila scanare Ilfov
stampila scanare Bucuresti

In principiu, cartile de munca care sunt in posesia ITM sau AMOFM trebuie depuse de catre acestia pentru scanare si arhivare. Cele detinute de angajatori sau de persoane fizice trebuie depuse direct de acestia la CNPAS.

Persoanele fizice trebuie sa se prezinte personal sau prin imputernicit si li se va intocmi pe loc un PV de predare-primire. Daca CM este predata de un imputernicit este necesar si copi CI a acestuia. Nu trebuie sa depuna cartile de munca pensionarii si persoanele care nu au perioade de munca inainte de 01.04.2001.

Persoanele juridice trebuie sa:
- solicite numere de cutii de la CNPAS
- sa puna in cutii diferite cartile care trebuie doar scanate si cele care trebuie si prelucrate si scanate (pe cutii vor fi scrise numerele comunicate de CNPAS, cate un numar pe fiecare cutie, precum si numele si CUI-ul firmei, eventual un numar de telefon de contact)
- sa printeze PV de predare primire si sa salveze pe discheta datele despre cartile de munca aflate in cutii, folosind programul pus la dispozitie de CNPAS
- sa predea cutiile la CNPAS si … sa astepte

Conform ultimei modificari a HG privind scanarea cartilor de munca, termenul limita pentru predarea cartilor de munca este 30 Septembrie 2010. Termenul va fi cu siguranta prelungit, intrucat in ultima luna si jumatate la Bucuresti nu s-a scanat nicio carte de munca, deoarece … scanarele au fost blocate. :)

Update 30.09.2010: La CNPAS Bucuresti s-a marit numarul de oameni care lucreaza pentru scanarea cartilor de munca. Pentru relatiile cu publicul se folosesc urmatoarele camere:
Etajul 1 Ghiseul nr. 34 – eliberare numere de cutii pentru angajatori
Etajul 1 Ghiseele 31, 32, 33 – preluare carnete de munca de la angajatori pentru prelucrare si scanare
Etajul 5 Camera 45 – preluare carnete de munca de la persoane fizice pentru prelucrare si scanare
Etajul 6 Camera 64 – eliberare carnete de munca

Programul de lucru este: Luni – Joi, 9:00 – 13:00

Update 22.12.2010: Eliberare carnete de munca CNPAS Bucuresti – In vederea fluidizarii lucrului cu publicul, incepand cu data de 23 decembrie 2010, cererile privind eliberarea carnetelor de munca aflate la CPMB pentru prelucrare si scanare se depun in fiecare zi de luni pana joi intre 9 -16 la etajul 1, ghiseul 34 sau pe mail la adresa : cpmb[a rond]cnpas.org
Eliberarea carnetelor solicitate prin cereri se face la etajul 1, ghiseul 33, in termen de 3 zile lucratoare de la depunerea cererii.
In perioada 22-24 decembrie nu se elibereaza carnete de munca!

Impozitare tichete de masa

Scris pe 01/07/2010 de admin

Incepand cu 1 Iulie 2010, tichetele de masa acordate salariatilor vor fi impozitate cu 16%. Reglementarea a fost introdusa de OUG 58/2010 publicata in MO 431 din 28 iunie 2010.

Redau mai jos pasajul relevant:

OUG 58/2010 pentru modificarea Codului fiscal si alte masuri financiar-fiscale



Art. IV. — La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta:
a) se abroga prevederile privind scutirea de la plata impozitului pe veniturile din salarii stabilite potrivit art. 3 alin. (3) si (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea tichetelor de vacanta, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 110 din 24 februarie 2009. Prevederile privind scutirea de la plata contributiilor sociale obligatorii stabilite potrivit art. 3 alin. (3) si (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2009 raman in vigoare;
b) se abroga prevederile privind scutirea de la plata impozitului pe veniturile din salarii stabilite potrivit art. 8 din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 260 din 13 iulie 1998, cu modificarile si completarile ulterioare. Prevederile privind scutirea de la plata contributiilor sociale obligatorii stabilite potrivit art. 8 din Legea nr. 142/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, raman in vigoare.

Din fericire, dupa cum se poate vedea, scutirea pentru plata contributiilor sociale ramane inca in vigoare, altfel existenta tichetelor de masa nu ar mai fi avut niciun sens.

Ne-am pus intrebarea daca mai sunt avantajoase tichetele de masa. Mai jos redau calculul pe care l-am facut noi pentru a afla raspunsul.

  V1<01.07.2010 V2>01.07.2010 V3
Salariu brut 1500 1500 1778
Contributii salariu 678 678 807
Impozit salariu 170 170 205
Salariu net 1081 1081 1272
Tichete 191 191 0
Impozit tichete 0 31* 0
Cost tichete 13** 13** 0
Total venit 1272 1272 1272
Total costuri 861 892 1012


* – Nu se stie inca cum se v-a calcula impozitul pe tichete pentru ca nu au aparut normele de aplicare a ordonantei. Impozitul se poate calcula separat, doar pentru tichete, sau se poate calcula la venitul cumulat cu venitul salarial, caz in care poate reduce deducerea personala la impozitul pe venit. In cazul de mai sus, impozitul poate fi 30-35 de lei, in functie de modul de calcul.
** – Costul suplimentar al tichetelor e reprezentat de serviciul oferit de compania de tichete de masa, ce includ tiparirea si transportul. Costul din tabel este costul proportional pe care il platim noi pentru trei salariati, cu comenzi pentru trei luni, carnete personalizate cu nume si CNP, la o companie care nu e nici cea mai ieftina nici cea mai scumpa. La numar mai mare de salariati se pot negocia preturi si mai avantajoase de atat. Mai sunt si niste costuri interne de gestionare a tichetelor de masa (lansare comanda, distribuire, inregistrare in contabilitate) dar ele sunt mai greu de estimat.

Raspunsul la intrebare este: DA, cu o economie lunara de 120 RON pentru fiecare salariat inca mai sunt avantajoase tichetele de masa.

Registrul Operatorilor Intracomunitari

Scris pe 30/06/2010 de admin

Incepand cu 1 August 2010, livrarile sau achizitiile intracomunitare, se pot face doar de firmele care sunt inregistrate in nou infiintatul Registru al Operatorilor Intracomunitari, conform OUG 54/2010 publicat in MO 421/23.06.2010.

ATENTIE, livrare/achizitie intracomunitara nu este orice factura emisa/primita catre/de la o firma din UE. Incadrarea in livrare/achizitie intracomunitara depinde de mai multi factori, cum sunt modul de inregistrare in scopuri de TVA a firmelor, tipul bunului sau serviciului, modalitatea de livrare, locul prestarii serviciului, etc.

Efectuarea de operatiuni pentru care este necesara inscrierea in registru, fara a face acest lucru, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 1000 si 5000 lei.

Pentru inscrierea in registru se va depune noua declaratie 095 insotita de certificate de cazier judiciar eliberate de autoritatea competenta din Romania ale tuturor asociatilor si ale administratorilor. In cazul in care cazierele judiare mentioneaza urmariri penale sau infractiuni, dar care nu sunt in legatura cu livrarile intracomunitare, trebuiesc prezentate documente suplimentare care dovedesc acest lucru. Intreaga procedura de inregistrare este cuprinsa in Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr.2101/2010.

Cererile de inscriere in registru se solutioneaza in termen de 10 zile si inscrierea in registru se face incepand cu data comunicarii deciziei, dar nu mai devreme de 01.08.2010 sau data de inregistrare in scopuri de TVA.

Firmele care intentioneaza sa faca achizitii sau livrari intracomunitare dupa data de 01.08.2010 trebuie sa inceapa procedurile de inscriere in registru cat mai curand, avand in vedere termenul de obtinere a cazierelor judiciare, precum si cel de solutionare a cererii de inscriere in registru.

Update 03.08.2010: Detalii despre cum se obtin certificatele de cazier judiciar puteti afla de pe avocatnet.ro.

Firmele care nu sunt inscrise in Registrul Operatorilor Intracomunitari au fost eliminate din baza de date VIES (Vat Information Exchange System), baza de date care contine firmele din UE care pot beneficia de scutirile de TVA la livrarile/achizitiile intracomunitare. Inainte de 01.08.2010 toate firmele din Romania care erau inregistrate in scopuri de TVA in Romania (platitori de TVA) erau de asemenea inscrise in baza de date VIES.

Update 26.11.2010: Pornind de la formularea “inscrierea in registru se face incepand cu data comunicarii deciziei” unele administratii financiare nu fac validarea inscrierii in ROI decat atunci cand se ridica decizia de inscriere de la sediul lor. Prin urmare, mergeti si ridicati decizia de la AFP si nu asteptati sa apara firma in baza de date VIES .

Confirmare depunere bilant

Scris pe 29/04/2010 de admin

Dupa depunerea situatiilor financiare anuale la Oficiul National al Registrului Comertului se poate obtine de la acestia o confirmare a depunerii. Aceasta confirmarea poate fi ceruta de diverse parti interesate, spre exemplu bancile la care aveti credite.

Confirmarea poate fi ceruta la momentul depunerii bilantului sau ulterior si este gratuita. Pentru a obtine confirmarea ulterior depunerii bilantului aveti nevoie de o copie dupa exemplarul dumneavoastra din cererea de depunere (formular F10) pe care sa se poata vedea numarul si data de registratura, si eventual de o imputernicire pentru persoana care ridica confirmarea (aveti model aici).

Confirmarea contine, pe langa numarul si data depunerii, si sumele de control ale celor 4 formulare ale bilantului, precum si cateva date din bilant (active imobilizate, active circulante, capitaluri proprii, cifra de afaceri neta, pierdere/profit, numar de salariati) pentru ca persoanele interesate sa poate verifica daca copia de bilant pe care le-o prezentati este aceiasi cu ce a fost depus la ONRC.

Iata cum arata o astfel de confirmare (click pentru imaginea marita):
Confirmare de depunere bilant la ONRC